1:1 전국 매칭 시스템 채택…환자 맞춤성 및 최대출력 강화
냉각시스템 대폭 업그레이드, PC 내장을 통해 진정한 All-in-one 시스템 완성

[의학신문·일간보사=오인규 기자] 글로벌 의료기기업체들이 주류를 이루고 있는 고가의 암치료용 고주파온열기 시장에서 기술력으로 성과 를 내고 있는 국내 업체가 있어 주목된다. 환자 치료에 편의성을 대폭 증가시키고 앞선 디자인까지 무장해 향후 시장점유율 확장 가능성에 큰 기대가 모아지고 있다.

동서메디케어(대표 김상한)는 3월 14~17일 코엑스에서 열리는 제39회 국제의료기기·병원설비전시회(KIMES 2024)에 부스 참여해 신제품 ‘CPB-1300’를 선보이며 시장을 공략하겠다는 각오를 내비쳐 눈길을 끈다.

동서메디케어가 개발하는 암치료용 고주파온열기 브랜드 셀리프는 크게 이동식 타입과 침대와 일체형인 일체형 타입으로 나뉜다. 이동식 타입의 경우 CPB-2000, CPB-2100 식으로 2천대의 숫자로 이어간다. 일체형의 모델은 CPB-1100, CPB-1200 등 천대의 숫자로 이어나간다.

이번 제품 개발을 주도한 동서메디케어 김해훈 연구소장<사진>은 의학신문과 만난 자리에서 “회사 전체 디자인 검토회의, 기능·성능 검토회의, 단계별 품평회를 통해 CPB-1300이 개발됐다. 회의에 참석해서 제품 고급화를 위해 좋은 의견을 준 회사 직원들에게 감사드리고 싶다”고 밝혔다.

그는 “당사의 목표는 CPB-2100, CPB-1300 제품이 암치료용 고주파 온열기 분야에서 국내 제품은 물론이고 해외 제품에 비해 성능과 디자인 등 품질이 더 뛰어나다는 평가를 받는 것”이라며 “이를 통해 수요처로부터의 제품문의 및 발주가 급증하기를 기대한다”고 말했다.

CPB-1300은 1:1 전극 매칭시스템을 채택함과 동시에 다양한 전극사이즈의 크기에 맞춰 최대 출력을 업그레이드 하여 치료에 대한 효과를 극대화했다. 높아진 출력에 맞춰, 냉각시스템을 대폭적으로 업그레이드 하여, 화상 등의 부작용에 대한 걱정은 하지 않아도 된다.

장비의 전반적인 디자인이 사용편의성과 공간편의성을 고려해 대폭 업그레이드됐다. 일단 PC 자체가 내장형으로 만들어져 진정한 All-in-one 시스템을 이뤄냈다는 평가다.

김해훈 연구소장은 “과거의 온열암치료기들은 PC는 물론 특정 부품을 외부에 설치해야 하는 불편함이 있었는데, 셀리프는 초기 개발부터 공간편의성에 대해 항상 생각을 해왔다”며 “이제는 PC까지 내장화했다. 그밖에는 본체에 달린 터치모니터의 크기를 시인성을 고려해 15.6인치로 업그레이드 하는 등 많은 변화를 채택했다”고 소개했다.

또한 “환자들의 안락한 치료를 위하여 최신기술이 적용된 온열매트 시스템을 채택했다. 환자들이 안정감과 편안한 치료에 도움이 될 것”이라고 자신감을 피력했다. 추후 다수 환자 치료 프로토콜 등의 데이터를 분석하고, 이를 AI 기술을 통해 접목시키는 기술도 개발 중이다.

현재 CPB-1300 모델은 국내에서는 개발이 완료됐고, 식약처에 의료기기제조허가를 취득한 후 정식 판매가 될 예정이다.

해외로는 현재 CE MDR 인증 절차 준비 중에 있고 이후에는 중동과 유럽시장을 먼저 타겟해 본격적으로 글로벌 시장을 공략하겠다는 방침이다. 회사가 목표로 하는 매출 규모로 제품 출시와 글로벌 진출에 맞춰 2027년까지 300억 이상의 매출을 기대하고 있음을 선언한바 있다.

김 연구소장은 “꾸준히 연구하고 개발한 셀리프가 많은 병원에 보급되고 환자들에게 쓰이고 희망이 되고 있다는 말을 들을 때마다 보람을 느낀다”며 “제품을 실제 구현하여 만들어내는데 많은 노고를 한 연구소 직원들을 칭찬하고 싶다”고 덧붙였다.

한편 동서메디케어의 의료용 고주파 온열기 개발 로드맵에는 암치료를 위한 다양한 고주파 장비, 다른 병증을 치료할 수 있는 고주파 온열기를 개발하고자 하는 계획이 있다.

하지만 김해훈 연구소장은 “최근 정부 지원과제는 주로 최신 기술(예를 들어, AI, 빅데이터, 디지털 헬스케어)들이 적용된 제품 개발 위주로 사업비가 배정되고 있는 느낌이다. 최신기술에 대한 접목도 중요하지만 암치료 등 힘든 병과 투쟁하는 환자에게 희망을 주는 것도 중요하다”고 당부했다.

■ “셀리프가 세계적으로 고통 받는 암치료 환자 희망을 줄 수 있기를”

의료기기 개발에는 개발비가 많이 소요되는 관계로 최신기술과 인기 위주의 사업비 지원과는 별개로 기존 기술을 개선하고 발전시키는 개발에 대한 사업비도 꾸준히 지원했으면 하는 바람이다.

인터뷰를 마치며 그는 “글로벌 진출을 위해 재작년부터 독일 뒤셀도르프에서 열렸던 메디카에 출품했으며, 올해부터는 두바이에서 열렸던 아랍헬스에도 출품을 하였다. 회사차원에서 글로벌 진출을 천명하고 해외에서는 어떤 반응을 보였을지 궁금했다. 참가했던 직원들에 의하면, 셀리프에 대한 관심은 엄청났다”고 설명했다.

특히 “중동에서는 고주파온열암치료가 흔한 치료법이 아니라, 엄청난 반응을 보였다고 공유했는데 이는 암치료에 대한 갈증이 얼마나 절실한지 느낄 수 있었던 부분”이라며 “하루빨리 셀리프가 세계적으로 고통 받고 있는 암치료 환자들에게 희망을 줄 수 있었으면 좋겠다”고 강조했다.

[위 내용은 서울 KIMES 2024 현장에서 배포하는 의학신문 특별판에서도 볼 수 있습니다.]

<English version>

“High Frequency Hyperthermia Device for Treating Cancer Continues to Evolve” High Hopes on CPB-1300

Adopting 1:1 Electrode Matching System…Maximizing Ultimate Output Treatment Effect Depending on Various Sizes
Significant Upgrading of Cooling System, Completes Truly All-in-on System through PC Adoption

A South Korean company is garnering attention in the global market of highly expensive high frequency hyperthermia device for cancer treatment, which is dominated by world-renowned global players. Hopes are high for the company to expand its market share further by significantly enhancing user-convenience in treating patients and boasting excellent design.

Taking part in the 39th Korea International Medical and Hospital Equipment Show(KIMES 2024) to be held throughout March 14-17 at COEX, Dongseo Medicare (CEO KIM Sang-han) will be showcasing its new product ‘CPB-1300’ to further target the market.

‘Celief,’ the high frequency hyperthermia device for cancer treatment developed by Dongseo Medicare is largely divided into mobile and all-in-one type attached to the bed. As for the former, the there are CPB-2000, CPB-2100 models, which come in 2000s.

The latter are CPB-1100, CPB-1200, coming in 1000s. While meeting with the Medical Newspaper, Kim Hae-hoon, head of Dongseo Medicare’s research institute, who led the product development this time said, “CPB-1300 was developed through a company-wide design review meeting, a function and performance review meeting, and a step-by-step evaluation meeting.

I would like to thank the everyone for attending the meeting and providing good feedback to make the product more luxurious.” Kim further commented that “The goal of the company is to have CPB-2100 and CPB-1300 be acknowledged widely for better quality compared to other domestic and international products in the field of high-frequency hyperthermia device for cancer treatment,” adding that “We expect to see a surge in product inquiries and orders from consumers.”

CPB-1300 adopts a one-on-one electrode matching system and simultaneously maximizes the effect on treatment by upgrading the maximum output according to the sizes of various electrode sizes. In line with the increased output, the cooling system has been greatly upgraded, so that there is no need to worry about side effects such as burns.

The overall design of the equipment has been greatly upgraded in consideration of user-friendliness and spatial convenience. First of all, the PC itself was built into a built-in system, which is seen as an achievement of a true All-in-One system.

Kim Hae-hoon, the head of research institute explained that “While in the past, thermal cancer treatment devices had the inconvenience of having to install certain parts as well as PCs, ‘Celif’ has always thought about the use of space since its initial development,” adding “Now it has built-in PCs. We have adopted many other changes, such as upgrading the size of the touch monitor on the body to 15.6 inches in consideration of visibility.”

In addition, he expressed confidence in the product by saying, “We have adopted a thermal mat system equipped with the latest technology for the comfortable treatment of patients.

It will help patients feel they are receiving safe and comfortable treatment.” Going forward, the company plans to develop a technology to analyze data such as treatment protocols for multiple patients and apply them through AI technology.

‘CPB-1300’ model has now completed development in Korea, and it will be officially sold after obtaining a medical device manufacturing license from the Korean Ministry of Food and Drug Safety.

As for going global, the company is currently preparing for the CEMDR certification process, following which, it plans to further target the Middle East and European markets first and then target the global market in earnest. It has declared that it expects more than 30 billion KRW in sales by 2027 in line with the product launch and global expansion as the company targets.

Kim, head of research institute says, “I feel group pride whenever I hear that ‘Celif,’ which has been studied and developed steadily, is being distributed to many hospitals, is used for patients, and is becoming a hope,” adding that he hopes to “extend a warm gratitude to all the lab staff for their hard work in making the product a reality.”

Meanwhile, Dongseo Medicare’s roadmap for developing medical high-frequency heaters includes plans the development of various high-frequency equipment for cancer treatment and high-frequency heaters that can treat other diseases as well.

Nevertheless, Kim explained that “The latest government support project seems to have been mainly allocated to the development of products with the latest technologies (for ex-ample, AI, big data, digital healthcare). It is important to apply the latest technologies, but it is also important to give hope to patients struggling with difficult diseases such as cancer treatment.”

■ “Hoping Celief to Give Hope for Many Cancer Patients Around the World”

As the development of medical devices requires a lot of development costs, Kim hopes that the project cost for development that improves and develops existing technologies will also be steadily supported, apart from the latest technology and popularity-oriented project cost support.

Wrapping up the interview, he explained, “To advance into the global market, we have took part in MEDICA, which was held in Dusseldorf, Germany from 2 years ago, and starting this year, it also took part in ARAB HEALTH, held in Dubai. We were curious to see how the overseas market would react to the company’s announcement of going global. According to the staff who were there, there was great interest in ‘Celief.’”

In particular, he pointed out that “While in the Middle East, high-frequency hyperthermia cancer treatment was not common, the device resulted in a significant response from the locals, which enabled me to feel how much people were craving for a means to treat cancer,”

further emphasizing that he hopes “’Celief can give hope to cancer treatment patients suffering worldwide as soon as possible.”

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