의사랑 경영관리·환자관리 등 통합 헬스케어 솔루션 포트폴리오 대공개

[의학신문·일간보사=정윤식 기자] 헬스케어 솔루션 대표 기업 유비케어(대표 이상경)가 15일(목)부터 18일(일)까지 서울 코엑스에서 열리는 ‘KIMES 2018’(국제의료기기·병원설비전시회)에 참가한다.

유비케어는 기존의 ‘EMR(전자차트) 대표기업’이라는 이미지를 넘어서 폭넓은 제품 라인업을 공개하며 “병·의원을 넘어 환자까지-Beyond EMR”이라는 컨셉으로 통합 헬스케어 솔루션 파트너로서의 이미지를 선보일 계획이다.

특히 금년에는 KIMES를 시작으로 환자와 병·의원을 연결하는 신규 제품들을 대거 선보이며 확고한 리더쉽을 발휘하고 있는 의료서비스 산업 분야에서 영향력을 높여가겠다는 각오다.

유비케어는 ‘의사랑 경영관리 솔루션’, ‘의사랑 환자관리 솔루션’, ‘요양병원/의료기기’존을 마련하고 유비케어 비전을 엿볼 수 있도록 전시장을 구성했다.

■ No.1 EMR, 병·의원 업무 효율을 향상, 진료-접수-수납-보험 발급 과정 전 자동화

‘의사랑 경영관리 솔루션’존에서는 No.1 EMR에 걸맞게 의사랑 본연의 기능을 대폭 강화하는 제품들이 출시된다. 가장 주목할 부분은 병·의원 내부 리소스 절감 및 환자들의 개인정보 관리의 워크플로우 개선에 기여하는 기능을 갖춘 ‘의사랑 무인접수/수납 솔루션’을 처음 선보인다는 점이다.

‘의사랑 무인접수/수납 솔루션’은 환자가 내원하여 이루어지는 진료 접수, 수납, 보험, 제 증명 발급 등 일련의 프로세스를 모두 자동화 하여 무인 시스템을 통해 처리 가능하도록 한 솔루션이다. 이를 통하여 병·의원에서는 접수, 수납 등의 업무를 자동화하고 환자관리에 더 집중

을 할 수 있도록 원내 리소스 효율화 및 진료 프로세스를 개선했다. 뿐만 아니라, 사회적으로 개인정보 관리에 대한 중요성이 대두되는 가운데, 수기 관리에 따른 내원 환자들의 개인정보 유출에 대한 부담감 역시 내려놓을 수 있게 됐다.

해당 솔루션을 환자가 사용하는 방법 또한 매우 간단하다. 환자는 의원에 내원하여 태블릿 또는 키오스크 기기에 간단한 정보 입력만으로 접수가 가능하며, 진료 후에도 별도의 대기 없이 카드 결제를 통해 처방전을 발급 받는다. 또한 보험 청구 서류 발급을 위해 병·의원에 방문했을 때도 무인접수/수납 솔루션을 통하여 접수 데스크를 거치지 않고도 바로 서류 발급 가능하기 때문에 접수 데스크가 혼잡한 경우 효율적인 원내 업무 처리가 가능하다.

이 외에도 △건강검진청구 및 문진을 간편하게 관리할 수 있는 의사랑 건강검진 △원내 환자에게 수령하는 각종동의서를 전자문서로 작성 관리하는 전자동의서 △진료기록을 터치모니터를 통해 종이 작성하듯이 수기 기록할 수 있도록 도와주는 펜차트 등 제품을 공개한다.

■ 환자관리 솔루션 ‘똑닥’ 새롭게 병·의원 예약·접수를 말하다

‘의사랑 환자관리 솔루션’ 존에서는 진료의 편의를 증대 시키고 환자에게 병·의원을 홍보할 수 있는 채널을 강화하는 다양한 제품을 공개한다.

보건복지부에서 지난해 10~11월 15세 이상 의료기관 방문 환자들을 대상으로 “진료 대기 시간”에 대한 설문조사를 실시한 결과, 10분까지는‘적절하다’고 생각하지만, 이를 넘어가면 인내심이 급격히 떨어지는 것으로 나타났다.

유비케어에서는 진료 대기 시간에 따른 스트레스에 시달리는 환자들의 가려운 곳을 제대로 긁어주는 “환자를 위한” 제품을 이번 KIMES에서 공개한다. 병원정보 확인 및 병·의원 예약/접수가 가능한 어플리케이션(앱) ‘똑닥’이다.

‘똑닥’은 환자와 병·의원을 연결하는 O2O(Online to Office) 서비스로서 2016년 02월, 유익한 의학정보 및 병·의원 정보를 제공하는 앱으로 출시됐다. 이후 유비케어의 헬스 채널 확대 방향과 맞물려 2017년 4월‘, 실시간 병·의원 예약/접수’가 가능해 졌으며 최근에는 ‘모바일 처방전 조회 서비스’까지 오픈 했다.

또한 환자가 병의원 방문 후 나의 진료대기현황을 카카오 알림톡으로 확인할 수 있는 모바일 대기현황판 서비스도 3월 출시된다. 모바일 대기현황판은 똑닥 알림톡 사용 병의원은 무상으로 사용 가능하며 이를 통해 환자는 병의원 이용이 전보다 편해질 예정이다.

환자들뿐 아니라 ‘똑닥’을 이용하는 병·의원 고객들 역시 △내원 환자 증가 △혼잡한 대기 환경 개선 △병·의원 내 이미지 개선 △병·의원에 대한 환자의 만족도 상승 등의 효과를 누릴 수 있게 되면서 병·의원에 대한 ‘똑닥’에 대한 관심이 빠른 속도로 증가하고 있다.

이 외에도 병·의원 고객들의 요구사항에 귀 기울여 선보이는 △예약환자 관리 기능 & 파격적인 가격과 똑닥 모바일 예약 연동 경쟁력으로 무장한 ‘플러스CRM’ △병의원의 내부정보 유출을 방어하고 랜섬웨어에 대응하는 의료 환경 최적의 통합 보안관리 솔루션 ‘유비원가드’ △개원의들의 필수 조건인 홈페이지를 손쉽게 제작하고 관리할 수 있도록 지원하는 ‘의사랑MyHome’ △방문 고객을 대상을 특별한 할인 혜택을 제공하는 의료전문 온라인쇼핑몰 ‘미소몰닷컴’ 역시 해당 존에서 만나 볼 수 있다.

마지막으로 ‘요양병원/의료기기 존’에서는 “국내 유일”의 요양병원 전용 솔루션인 ‘BaroEMR’과 “국내 최초로 선보이는 병·의원 의료기기 렌탈상품인 ‘UX렌탈케어 프로그램’을 선보인다.

‘BaroEMR’은 요양병원에서 가장 필요로 하는 장기입원환자 운영/관리 기능을 대폭 향상시킨 맞춤형 솔루션으로서 △요양병원 수익 개선 효과 △의무인증 기준 충족 △병동간호 편의성이 주요 특장점이며, 병·의원 의료기기의 경우 ‘UX렌탈케어 프로그램’을 통해 R-DR과 X-Ray를 60개월 동안 운용리스로 제공한다.

또한 약국에서 호평을 받고 있는 약국용 자동조제기기 ‘유팜오토팩’은 사용 편의에 따라 약품 캐니스터의 개수를 확대할 수 있는 Extension 모델 △조제자동화 분야의 글로벌 리더인 일본 Yuyama社와 기술 제휴를 통한 정·산제 복합조제기 샤르티3모델 △부스 내 특별 공간에서 신제품 2종을 선보인다.

‘유팜 오토팩’관계자는 “고객들의 조제 편의를 위한 신규 Line-up을 더욱 확대할 것이다”고 포부를 밝혔다. 부스는 1층에서 제조사 크레템과 함께 운영될 예정이다.

한편 유비케어는 KIMES 행사 기간 동안 유비케어 전시장을 찾은 고객들을 위해 다양한 계약 특전 및 경품 지급 이벤트를 진행한다.

유비케어 의원사업부 최준민 이사는 “올해도 헬스케어산업의 성장세가 지속될 것이라는 전망이 우세한 가운데 유비케어는 병의원과 함께 성장할 수 있는 기반 구축에 집중하겠다”며 “병·의원 고객의 목소리에 귀 기울이고 적극으로 받아들여 보다 우수한 EMR을 제공하고 병·의원과 함께 성장 할 수 있는 유비케어가 되겠다”고 전했다.

(English Ver.)

UBcare, Beyond Hospitals/clinics to Patients-Beyond EMR
Integrated Healthcare Solution Portfolio Including Doctor, Business, and Patient Management Solutions to be Showcased

UBcare will participate in the KIMES 2018 (Korea International Medical & Hospital Equipment Show), which will be held at the COEX in Seoul from March 15 (Thursday)
to March 18th (Sunday).

Displaying a broad range of products beyond the ‘representative EMR(electronic chart) company,’UBcare plans to show its image as an integrated healthcare solution partner with the concept of“Beyond Hospitals and Clinics to Patients-Beyond EMR.”

Presenting many new products that connect patients with hospitals and clinics at the KIMES 2018, UBcare is trying to increase its influence in the medical service industry, where it is showing steadfast leadership.

UBcare has prepared‘Doctor and Business Management Solution,’‘Doctor and Patient Management Solution,’‘Nursing hospital/medical device’ zones and organized its exhibition hall that can give a glimpse of ubiquitous vision.

■ No.1 EMR, Improves the Working Efficiency of Hospitals and Clinics Medical Exam-Reception-Payment-Insurance, All Processes Automated

As a No.1 EMR, UBcare will present products that greatly enhance the basic functions of the doctor and management in the‘Doctor and Business Management Solution’zone. The most noteworthy aspect is that for the first time, it introduces a‘Doctor and Unattended reception/payment Solution,’which provides functions that contribute to the curtailment of internal resources of a hospital/clinic and the workflow improvement of patients’personal information management.

The ‘Doctor and Unattended reception/payment Solution’ is a solution that enables the unmanned system to automatically take care of all processes such as receipt, payment, insurance, and the issuance of all kinds of certificates.

This solution improves the efficiency of hospital resources and medical treatment processes, so a hospital or a clinic can automate the reception/payment tasks and focus more on the patient management.

In addition, while privacy protection is increasingly emphasized, the worries that visiting patients’personal information can be exposed due to the handwriting management
can be reduced.

The way the patient uses the related solution is very simple. When a patient visits a clinic, he can register by entering simple information on the tablet or kiosk device. Af-ter the treatment, he can get a prescription without much waiting through the card payment. Also, when visiting a hospital or a clinic for an insurance claim document, he can get it with no need to go to the reception desk by way of the Unmanned reception /payment Solution even when the reception desk is busy.

In addition to this solution, UBcare will present products including △Doctor and Medical Check-up Solution that can easily manage medical checkups and examinations, △Electronic Agreement Statement that can electronically write and manage various consent documents given to the patients in the hospital, △Pen Chart that helps to handwrite a chart on a touch screen just like writing on a paper.

■ Patient Management Solution‘Dkokdak’Shows New Way of Hospital/clinic Appointment/Registration

At the ‘Doctor and Patient Management Solution’zone, a variety of products will be displayed, which will enhance the convenience of medical care and strengthen channels to the patients for the promotion of hospitals and clinics.

The Ministry of Health and Welfare conducted a survey on patients over 15 years old, who visited medical institutions between October and November last year. The survey shows that it is“adequate”to wait up to 10 minutes, but that patience dropped sharply when the waiting is longer. AT the KIMES 2018, UBcare unveils a“patientfriendly” product that properly scratches the itchy areas of patients suffering stress from waiting time. It is ‘Dkokdak,’an application that enables to check hospital information and appointments/registrations of a hospital/clinic.

‘Dkokdak’is an O2O (Online to Office) service that connects a patient to a hospital/clinic. It was launched in February 2016 as an app that provides useful medical information and information on hospitals and clinics. In line with the expansion of UBcare’s health channel, it was possible to make a real-time appointment/registration at a hospital/clinic in April 2017. Recently, UBCare started a ‘Mobile Prescription Inquiry Service’.

Besides, Mobile Standby Status Service will be launched in March, allowing a patient to check his status of waiting after visiting a clinic through a Kakao Talk alert. The Mobile Standby Status Board can be used free of charge by a hospital/clinic that uses the Dkokdak Alert Service, which will make it easier for a patient to visit a hospital/clinic. Not only a patient but also a hospital/clinic that uses the Dkokdak Alert Service are able to enjoy the effects of △increasing number of patients, △improving atmosphere of a congested environment, △improving image of a hospital/clinic, and △more satisfaction of patients for the hospital/clinic. Therefore, hospitals/clinics are showing increasingly more interest in‘ Dkokdak.’

Paying attention to the needs of patients and hospitals/clinics, UBcare presents products at each respective zone, including △‘Plus CRM’that is equipped with patient appointment
management function, unprecedented pricing, and competitiveness from its connection with Dkokdak Mobile Appointment Service, △‘Ubi One Guard’, an optimal integrated security management solution for the medical environment, which will safeguard internal information of the hospital/clinic and protect against ransomware, △‘Doctor and My Home’that can help physicians easily create and manage a homepage, which is a prerequisite for practitioners; △‘Smile Mall.Com’an online shopping mall specializing in healthcare. Lastly, in the‘Convalescent Hospital/Medical Device zone’‘, BaroEMR,’the‘only solution’for the nursing hospital in Korea, and‘UX Rental Care Program, ’the first medical equipment rental solution in Korea, will be displayed.

‘BaroEMR’is a customized solution, which greatly improves the long-term inpatient operation/management function that is most needed in nursing hospitals. Its main special features include △Improved profitability for nursing hospitals, △fulfillment of compulsory certification standards, △convenience of nursing care. For medical equipment in hospitals/clinics, R-DR and X-Ray will be provided as operating leases for 60 months through the‘UX Rental Care Program’.

Also displayed at the special area in the booth are two new products, △‘U harm Auto Pack’, an auto-dispensing device for a pharmacy, which gets good reviews from pharmacies. It is an extension model that can expand the number of drug canisters according to the convenience of use. △Charty3 Model, complex tablet/powder packing
machine developed with a technical alliance with Yuyama Co. of Japan, a global leader in dispensing automation.

An official o‘f U pharm Auto Pack’said, “We will expand the new line-up for customers’convenience. ”The booth will be operated on the first floor together with the
manufacturer Cretem. Meanwhile, UBcare offers various special contract benefits and prizes for customers who visit the UBCare booth during the KIMES 2018.

Jun-min Choi, Director of UBcare’s Clinic Business Division, said“, With much expectation that the healthcare industry will grow continuously this year, UBcare will focus on building a foundation that can grow together with hospitals/clinics.”“We will listen to and positively accept the customers’voice, so UBcare can provide better EMR and grow together with hospitals/clinics.”

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